IPPNW World CongressIPPNW世界大会
モンバサ宣言
2023年4月
我々は、アフリカ最古かつ歴史的な都市の1つであるモンバサに集い、アフリカ大陸で初となるIPPNW世界大会に参加することを光栄に思う。すべての人にとっての平和で公平な世界のために尽力する医師、医学生、医療専門家として、我々は、植民地主義の遺物を消し去り、数百万人もの犠牲者を出した植民地独立後の紛争を終結させ、アフリカだけでなく世界全体に健康と真の安全保障、経済的正義、環境保護をもたらす政策を提唱するために多くの局面で奮闘しているアフリカの同僚たちと連帯する。
したがって、我々は、選挙による民主的統治に向けてスーダンが苦労して勝ち取った進展が、ここ数週間で暴力的な打撃を受けていることを遺憾に思う。我々はアフリカ連合および他の世界の指導者たちによる即時停戦の呼びかけを支持する。同時に、スーダンが巻き込まれているのはアフリカで進行中の数十の武力紛争のうちの1つに過ぎず、これらの紛争は終わらせなくてはならないものである。市民社会はここでも他の地域と同じように、平和構築に欠かせない役割を果たしており、我々はこの地域のIPPNW各国支部がサハラ以南のアフリカに平和と安全をもたらす努力を長年にわたり行っていることを称賛する。また、この第23回世界大会を主催し、連盟全体に対して確固たる指導力を示したことに感謝する。
2023年の世界は、我々がまだ完全には克服していない世界的パンデミックによって悪化した2つの存亡の危機に直面している。1980年代の冷戦以降、核戦争のリスクはこれまでになく高まっている。そして化石燃料の無制限な燃焼による二酸化炭素排出によって加速する気候危機は、異常気象、農業崩壊、海面上昇、そして媒介生物による疾患を世界の隅々にもたらしている。2年間に数百万の人々がCovid-19によって亡くなったことは、このような大規模な公衆衛生上の緊急事態に対処する国際社会の能力を試しただけでなく、裕福な国と苦境にある国との間のワクチンと治療へのアクセスの不平等を露呈した。当然のことながら、終末時計は最近になって真夜中の90秒前にリセットされ、世界的大惨事にこれまでにないほど近づいた。
今や2年目を迎えるウクライナへの悲劇的な侵略は、すでに数万人ものウクライナ人とロシア人の命を奪っており、民間人の死傷者は20,000人、他国への避難民は数百万人となっている。穀物やその他の商品の不足をはじめとした、戦争の世界経済への影響は甚大である。今日、世界で110以上の武力紛争が進行中であり、サハラ以南のアフリカだけでも35以上が発生している。戦争と軍事行動は世界のどこであっても常に許容できないものであるということを改めて思う。
しかしながら、ロシアを米国やNATOとの直接対立に引き込んだ深刻な戦争の世界的影響は、核の閾値が超えられた場合に起こることと比べれば見劣りがするものである。ウクライナで使用されようと、インドとパキスタンという2つの核武装国家が4度の全面的戦争を行った南アジアで使用されようと、または他の紛争中に使用されようと、核兵器の使用は、何が理由であれ、ほぼ確実に数百万人もの死者を出す核戦争にエスカレートするだろう。紛争地点からどんなに離れていたとしても、核戦争は別に気候災害を引き起こし、世界は核の冬に突入し、農業は崩壊し、食糧不足のために数十億人が飢餓に脅かされるであろう。
核戦争が我々の必要とする安定した快適な気候に最も深刻なリスクをもたらす一方、化石燃料の消費による地球温暖化はすでに食料と水への不安を増大させており、海面上昇、異常気象、干ばつ、洪水、耐え難い暑さによって地域全体の居住可能な土地が減少している。これらの急速な気候変化は、人口の移動を促進し、武力紛争の増加に繋がる。核保有国が関与するこれら個々の紛争は、存亡の危機の輪を閉じる核戦争のリスクを高める。
気候危機への対応としては、原子力は高価で、効果がなく、危険なものであり、核分裂性物質とその生産能力を不可分に増加させることで核拡散を助長する。ウクライナで目にしているように、原子炉は攻撃されやすい軍事目標であり、事実上、巨大で事前配置された放射線災害が待ち受けているようなものである。原子力発電への誤った投資は、この危険を悪化させるばかりでなく、再生可能エネルギー、エネルギー効率向上、エネルギー貯蔵の迅速な拡大を遅らせることとなる。
軍事と核兵器への支出は膨大な資源をそこへ向けさせ、気候変動への対応を縮小かつ遅延させる莫大な機会費用を生み出すだけでなく、健康、避難所、教育などの人間と環境のニーズのある他の多くの分野から資源を奪っていく。軍事化と武力紛争は緊張を増大させ、気候変動対策や軍縮を含む多くの分野での国際協力を弱めていく。
核戦争や環境崩壊による壊滅的な結果を避けたいのなら、急いで進路を変える必要がある。核兵器禁止条約(TPNW)が成立した外交的かつ政治的プロセスは、核兵器と核戦争に関する科学的エビデンスと医学的専門知識で武装し、情報を持ち活気づいた市民社会に支持され、よく組織された非核保有国のグループが核兵器保有は違法であり、核抑止が無謀なだけでなく不道徳であることを効果的に主張できることを世界に示した。
アフリカ諸国はペリンダバ条約を採択し、この人道的軍縮プロセスへの道を開いた。この条約は2009年に発効し、アフリカを非核兵器地帯にした。アフリカ諸国と市民社会組織は、世界のどこにいても核戦争による壊滅的な結果、特に気候影響に苦しむことを十分に認識し、禁止条約のプロセスと条約文作成の交渉を推進するのに貢献した。2015年7月、IPPNWの医学生、若手医師、その他の活動家の国際チームが、アフリカにおける核兵器とウラン採掘の人道的および健康的影響について認識を高めるために、世界最高峰の独立峰、キリマンジャロ山の頂上に登ったことを誇らしく思い出す。
すでに33のアフリカ諸国が核兵器禁止条約に署名し、そのうち15ヵ国が締約国として参加している。モンバサで大会を開催するにあたり、我々は、ケニア政府に対し、条約に署名し、可能な限り早期に批准を完了するよう要請する。条約に未加盟の他のすべての国もそうすべきであり、核兵器禁止やその他の条項を施行するために積極的に取り組むべきである。世界の兵器庫から核兵器が完全に排除される日を早めるために。
医療従事者として、我々は数十年前に核戦争への医療対応は不可能であることを学んだ。そして今、人為的な気候変動によって引き起こされ、増幅された過激な公衆衛生上の緊急事態に効果的に対応する我々の能力が厳しく試されている。さらに、気候危機の影響を最も受けやすいのは、多くの場合、その被害を軽減するための資源を持たない人々である。これはアフリカや植民地独立後の地域で顕著であり、技術、医療、基本的なサービスへのアクセスがよく言っても不十分な地域であり、裕福な国々が核兵器用のウランなどの資源のために恵まれない国を搾取し続けている場所でもある。
我々の責任は、治すことのできないものを予防することである。IPPNWは、ケニアのモンバサで開催される第23回世界大会において、核による絶滅と気候による災害の脅威から解放された居住可能な世界のために改めて献身することを誓う。
(原文:英語、翻訳:IPPNW日本支部事務局)
原文
IPPNW 23rd World Congress
April, 2023
We are honored to gather in Mombasa, one of Africa’s oldest and most historic cities, for the first IPPNW World Congress on the continent. As physicians, medical students, and health professionals committed to a peaceful and equitable world for all people, we join in solidarity with our African colleagues, who struggle on many fronts to erase the vestiges of colonialism, to end the post-colonial conflicts that have killed millions, and to advocate for policies that will provide health, true security, economic justice, and environmental protection not only for Africa but also for the world as a whole.
We regret, therefore, that Sudan’s hard-won progress toward democratically elected governance has faced a violent setback in just the past few weeks, and we endorse the calls of the African Union and other world leaders for an immediate ceasefire. At the same time, Sudan is embroiled in only one of dozens of ongoing armed conflicts in Africa that must come to an end. Civil society, here as elsewhere, plays an essential peace-making role, and we applaud our affiliates in the region for their efforts to bring peace and security to Sub-Saharan Africa over many years. We also thank them for hosting this 23rd World Congress and for the steadfast leadership they have provided to the federation as a whole.
The world in 2023 faces twin existential crises that have been exacerbated by a global pandemic from which we have yet to fully recover. We are at greater risk of nuclear war than at any time since the Cold War of the 1980s. And the accelerating pace of the climate crisis, driven by carbon emissions from the unchecked burning of fossil fuels, is bringing extreme weather events, agricultural disruption, rising sea levels, and vector-borne diseases to every corner of the world. The millions of deaths from Covid-19 over a two year-period not only tested the global capacity to deal with a public health emergency on such a vast scale, but also exposed the inequities in access to vaccines and treatments between wealthy and struggling nations. Unsurprisingly, the Doomsday Clock has recently been reset to 90 seconds before midnight, the closest it has ever been to global catastrophe.
The tragic invasion of Ukraine, now in its second year, has already claimed tens of thousands of Ukrainian and Russian lives, including more than 20,000 civilian casualties and several million displaced to other countries. The repercussions of the war for the world economy, including shortages of grain and other commodities, have been enormous. With more than 110 ongoing armed conflicts in the world today—more than 35 of them in Sub-Saharan Africa alone—we are reminded again that war and military actions are always unacceptable anywhere in the world.
Yet the severe global impacts of a war that has brought Russia into direct conflict with the US and NATO pale by comparison to what would happen if the nuclear threshold were crossed. Whether they are used in Ukraine, in South Asia where two nuclear-armed states, India and Pakistan, have fought four full-fledged wars, or during any other conflict, the use of nuclear weapons, for whatever reason, would almost certainly escalate into a nuclear war that would kill millions of people outright. Nuclear war would cause a climate disaster of another kind, plunging the world into a nuclear winter where agriculture would collapse and food scarcity would threaten billions of people with starvation, no matter how far removed they were from the conflict itself.
While nuclear war poses the most acute risk to the stable and hospitable climate we need, global heating from fossil fuel consumption is already increasing food and water insecurity, and has diminished the habitability of whole regions through sea level rise, extreme weather events, drought, flooding and intolerable heat. These rapid changes to the world’s climate are driving population displacement and increasing the prevalence of armed conflict. Each of these conflicts that involves a nuclear-armed state increases the risk of nuclear war, closing the circle of existential threats.
Nuclear power, which is an expensive, ineffective, and dangerous response to the climate crisis, also fuels nuclear proliferation by inextricably increasing fissile materials and the capacity to produce them. As we are seeing in Ukraine, nuclear power reactors are vulnerable military targets—essentially huge, pre-positioned radiological disasters-in-waiting. Misplaced investments in nuclear power, besides exacerbating this danger, delay the rapid scale-up of renewable energy, increased energy efficiency, and energy storage.
Military and nuclear weapons spending divert massive resources and create enormous opportunity costs that diminish and delay climate action and also steal resources from many other areas of human and environmental need, including health, shelter, and education. Militarization and armed conflict fuel tensions that diminish international cooperation in many areas, including climate action and disarmament.
We urgently need to change course if we are to avoid the catastrophic consequences of either a nuclear war or an environmental collapse. The diplomatic and political processes that produced the Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons (TPNW) showed the world that a well-organized group of non-nuclear-armed nations, armed instead with scientific evidence and medical expertise about nuclear weapons and nuclear war, and supported by an informed and energized civil society, could effectively make the case that possession of nuclear weapons is illegitimate and that nuclear deterrence is not only foolhardy, but also immoral.
African states paved the way for this humanitarian disarmament process when they adopted the Pelindaba Treaty, which entered into force in 2009, making Africa a nuclear-weapon-free zone. African states and civil society organizations, fully aware that they would suffer from the catastrophic consequences of a nuclear war anywhere in the world, especially the climate consequences, helped to drive the ban treaty process and the negotiations that produced the treaty text. We are proud to recall that in July 2015, an international team of IPPNW medical students, young doctors, and other activists climbed to the summit of Mt. Kilimanjaro, the world’s highest free-standing mountain, to raise awareness about the humanitarian and health effects of nuclear weapons and uranium mining in Africa.
The TPNW has already been signed by 33 African states, 15 of whom have joined as states parties. As we convene in Mombasa, we urge the Kenyan government to sign the Treaty and complete its ratification as soon as possible. All other states that have not yet joined the Treaty should do so and work actively to implement its prohibitions against nuclear weapons and other provisions, in order to hasten the day when they have been completely eliminated from the world’s arsenals.
As health professionals, we learned decades ago that there can be no medical response to a nuclear war. We are now learning that our capacity to respond effectively to extreme public health emergencies precipitated and multiplied by human-caused alterations to the world’s climate, is being severely tested. Moreover, those who are most vulnerable to the effects of the climate crisis are most often those without the resources to mitigate the harm. We see this in Africa and other parts of the post-colonial world, where access to technology, health care and basic services are inadequate at best, and where wealthy nations continue to exploit disadvantaged countries for resources, such as uranium for nuclear weapons.
Our responsibility is to prevent what we cannot cure. IPPNW rededicates itself at this 23rd World Congress, in Mombasa, Kenya, to a habitable world free from the threat of nuclear extinction and climate catastrophe.